Vanliga frågor tandvård

vanliga-fragor-tandlakare-uppsala

Här hittar du alla vanliga frågor om tandvård. Det är en samling frågor som ofta ställs till oss. Vi har försökt lista alla vanliga frågor som kommit upp under åren. Syftet är att försöka hjälpa dig med de frågor du kan ha. Hittar du inte svaren kan du givetvis kontakta oss och fråga. De kanske mest vanliga frågor om tandvård är bland annat hur man byter en tandläkare. Men även frågor om hur tandvårdsstödet fungerar och vad en patientförsärking är hör till den här kategorin. Vi hoppas kunna ge er ett bra svar på alla frågor på den här sidan.

Varför ska jag välja tandläkare Uppsala?

Vi på tandläkare Uppsala strävar efter att vara den bästa tandkliniken. För att bli det sätter vi dig som patient i centrum. Här är alla välkomna. Gamla som unga. Vår personal är ett sammansvetsat team som tillsammans försöker göra din vistelse hos oss så bra som möjligt. Nedan har vi listat några saker vi fokuserar på för att erbjuda så bra vård som möjligt. Blir du patient hos oss kan vi lova att erbjuda:

  • Vi erbjuder hög kvalité till ett rimligt pris.
  • Våra tandläkare använder bara de bästa materialen och utrustningen.
  • Hos oss hittar du lång erfarenhet och ständig utveckling.
  • Vår prioritering är att du ska känna dig trygg.
  • Vi vill alltid erbjuda förstklassig service och vara tillgängliga för dig.


Boka en tid online eller ring oss på.

Hur byter jag tandläkare?

Att byta tandläkare är inte svårt alls. Men det är en av de vanliga frågor om tandvård som ofta dyker upp. För att byta tandläkare  räcker det  i princip att boka en tid hos oss och be om att få bli listad. Givetvis kan du komma in till oss och testa innan du listar dig. Dörren står alltid öppen och du för en konsultation eller undersökning.

Det är bra att komma ihåg är att be om att få med sin journal när man byter tandläkare. Då kan vi lättare och snabbare hjälpa dig. Samtidigt får du bättre vård med en gång. Det räcker om att be att få din journal hos din gamla tandläkare. Eller så kan vi givetvis hjälpa dig med det också.

Du behöver aldrig säga upp dig hos en tandläkare. I Sverige är valet av tandläkare och tandhygienist fritt och upp till dig. Så kom ihåg du har inga skyldigheter.

Hur bokar man en tid?

Du kan boka en tid hos oss via vårt kontaktformulär eller genom att ringa oss på 018. Vill du boka en akuttid är det alltid bäst att ringa för då får du svar snabbast.

Hur avbokar man en tid?

Vi tar endast emot avbokningar via telefon. Anledningen till det är att vi måste få in det i systemet så snabbt som möjligt. För att undvika missförstånd har vi därför valt att inte acceptera avbokningar via vårt kontaktformulär.

Erbjuder ni akuttider?

Ja vi erbjuder akuttider till alla som vill få hjälp snabbt. Oftast gäller det personer som har ont i tanden, varit med om en olycka eller när en tand gått sönder. Du bokar akuttider via telefon.

Hur kontaktar jag er?

Du kan kontakta oss via telefon på 018. Men du kan även klicka dig vidare till vårt kontaktformulär. Fyll bara i dina uppgifter så återkommer vi till dig så snabbt det bara går. Du kan även komma in till vår klinik om du önskar att få hjälp. Vi kan hjälpa dig med faktura frågor, bokningar, behandlingar och alla funderingar du har.

Vad är en patientförsäkring?

En patientförsäkring är en försäkring som skyddar dig som patient. Patientförsäkringen skyddar  dig om det skulle uppstå en skada i samband med din tandvård. Om du råkar ut för en skada kan du ha rätt till ekonomisk ersättning. Det regleras i patientskadelagen.

En av de vanliga frågor om tandvård som vi får är inte bara vad en patientförsäkring är utan vad det egentligen innebär. Definitionen av en patientskada är om du som patient i kontakt med tandvården (även hälsovården) drabbas du av lidande. Lidandet kan ta formen som kroppslig och psykisk skada, sjukdom och dödsfall. Allt det här förutsatt att det hade kunnat undvikas.

Har ni en patientförsäkring?

Vi har givetvis en patientförsäkring så att du kan känna dig trygg. Patientförsäkring  eller patientansvarsförsäkringen som den också heter är obligatorisk om du bedriver tandvård eller och sjukvård. Vi är väldigt positivt inställda till denna försäkring då den gör att du som patient kan känna dig extra trygg.

Vad är tandvårdsstödet?

Tandvårdsstödet är ett stöd som man personer över 22 år kan ta del av. Vi är kopplade till försäkringskassan så du kan ta del av ditt stöd på tandläkare Uppsala. Är du under  22 år gammal har du rätt till fri tandvård. Tanken är att stödet ska ge ett skydd till dig som behöver tandvård. Förutom åldern krävs det också att du är försäkrad i Sverige det vill säga bor och arbetar här. Kom ihåg att det finns undantag från den regeln. För enkelhetens skull kan man dela in tandvårdsstödet i tre delar.

  • Allmänt tandvårdsbidrag
  • Särskilt tandvårdsbidrag
  • Högkostnadsskydd

Då det här är en av de vanliga frågor om tandvård som ofta ställs beskriver vi lite mer ingående vad som gäller för var och en av dessa tre kategorier.

Det allmänna tandvårdsbidraget

All tandvård som ger rätt till tandvårdsstöd bland annat tandundersökningar och förebyggande behandlingar kan du använda det allmänna tandvårdsbidraget till. Varje år får du ett allmänt tandvårdsbidrag. Det ges ut 1 juli och skiljer sig i pris beroende på ålder. Du kan spara ett bidrag från föregående år men du kan som mest ha två bidrag sparade.

  • 22- 29 är bidraget 300 kronor
  • 30-64 är bidraget 150 kronor
  • 65 – är bidraget 300 kronor

Om du vill använda ditt bidrag till en behandling hos oss säger du bara till. Tyvärr kan man inte använda bidraget till alla behandlingar så det är alltid bäst att fråga innan vi börjar. Du behöver inte göra något förutom att säga till att du vill använda ditt tandvårdsbidrag. Resten sköter vi åt dig.

Det särskilda tandvårdsbidraget

Vissa har rätt till det särskilda tandvårdsbidraget. Det finns sjukdomar och funktionsnedsättningar som påverkar tandhälsan. För att försäkringskassan ska godkänna bidraget måste vi göra en bedömning på plats i vår klinik. De kräver att man har underlag på sjukdomen eller nedsättningen man har. Beroende på vilken sjukdom eller funktionsnedsättning det rör sig om behövs olika dokumentation.

Bidraget består av 600 kronor som du får varje halvår. Dessa kan du använda vid samma tillfälle eller dela upp de på olika besök. Tyvärr går det inte att spara det särskilda tandvårdsbidraget från halvår till halvår. Prata med oss så hjälper vi dig med vilken dokumentation vi behöver ha. Efter det behöver du inte ansöka om bidraget utan informera oss vid varje besök så drar vi av kostnaden åt dig.

Tandvårdens högkostnadsskydd

Tandvårdens högkostnadsskydd hjälper personer som har höga tandvårdskostnader. Du får ersättning för 50 procent av dina kostnader mellan 3000 kronor och 15000 kronor. För allt som överstiger den summan får du tillbaka 85%. De första 3000 kronorna måste du dock betala själv. All ersättning beräknas från vad som kalas för referenspris. Ett referenspris är ett fast och förutbestämt pris som man utgår ifrån när man räknar. Det här priset kan skilja sig från vår prislista.

Även den här ersättningen behöver du inte ansöka om. Prata med oss så kan vi närmare förklara vad som gäller just dig och din behandling.

Hur länge är tandvården gratis?

Det här är en av de vanliga frågor om tandvård som ungdomar brukar ställa. Tandvården är gratis för alla som är försäkrade i Sverige tills det år de fyller 21. Efter det har du rätt till tandvårdsstödet du kan läsa mer om ovan.

Vad har ni för öppettider?

I dagsläger är våra öppettider:

Måndag – Torsdag

08-18

Fredag

08-16.30

Vilken utbildning har er personal?

All vår personal är utbildad i sitt yrke. Våra tandläkare har en tandläkarexamen och en legitimation från socialstyrelsen.

Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?

De betalningsmetoder du kan använda hos oss i dagsläget är kort, kreditkort eller betala mot faktura. Vi ser även över möjligheten att betala med Swish.

Kan man boka en tid hos er trots att man inte bor i Uppsala?

Självklart kan du boka en tid även om du inte är bosatt här. Vi är allas tandläkare och här är alla välkomna. Ring och boka en tid så hjälper vi dig.

Jag har en fråga som jag inte fått svar på, hur gör jag?

Du kan skicka ett meddelande till oss genom vårt formulär som du hittar på vår kontakt / boka tid sida. Eller så kan du ringa oss på 018 så hjälper vi dig så gott vi kan med att svara på dina frågor. Vi har försökt att samla alla vanliga frågor om tandvård här. Men vi är väldigt tacksamma om ni vill hör av er och ställer fler frågor. 

 

Sist men inte minst tack till alla Er som ställt frågor till oss. Om du inte hittade ditt svar här tveka inte att höra av dig till oss eller att läsa mer under våra nyheter.